Ekspress käis metsas harvesteriga tutvumas

eramets, harvester, metsa majandamine

Ekspress käis metsaäridebati eesliinil ja kohtus John Deere’iga, võimsa harvesteriga, mis suudab ühe päevaga maha võtta 800 puud. Ajakirjanikele oli teejuhiks metsaomanik, metsamajandaja ja ka Põhja-Eesti Metsaühistus metsameistrina ametis olev Mikk Vakkum.

Metsamehed rääkisid Ekspressile, et viimased viis talve on olnud metsamajandajate jaoks katastroofilised. Tänavu tuli alles jaanuari keskpaigas nii palju külma, et kannatas ­masinatega metsa minna. Pehmel pinnasel ei saa raske masinaga sõita. Kuigi – eks sõidetakse ikka. Siis tekivad metsa sügavad roopad. Need saab hiljem ära siluda, aga kui sõidutee alla peaks jääma puujuuri, võivad need saada jäävaid kahjustusi.

„Ei ole ainult nii, et on raud ja jõud ja tihu lendab,“ selgitab Mikk Vakkum Ekspressile. Koos käidi väiksema harvesteri tööjärgul. Ajakirjanik kirjeldas, et paremale vaadates võiks välja joonistuda jalgrada, puude vahelt paistnud kõhnad kännud. Vasakule vaadates märkas ta korralikku padrikut – metsa tema loomulikus olekus. Kes siia jalutama tahaks tulla, küsib Vakkum. Harvendusraie järel on siin aastate pärast oodata head marja- ja seenemetsa.

Langil tööd teinud harvesterioperaatorite Hallika ja Otsa sõnul on harvesterijuhtide Eesti looduse hävitajateks ja mõrtsukateks ­nimetamine tekitanud teatava immuunsuse. Harja ajavad aga pikaaegsetel metsameestel punaseks juhtumid, kus metsaomanikud lasevad tugeva puidu lihtsalt mädanema minna.

Neile, kes metsandusest aru tahaks saada, soovitab Vakkum hankida endale metsnikust sõber või küsidu luba mõnele metsateole kaasa minna.

Kui Hallika harvester poolehektariliselt platsilt kuused, männid ja kased ära on „noppinud“, jääb maa ootama tuhandet kuuseistikut. Ja siis valgustusraiet ja siis harvendusraiet ja 60–80 aasta pärast uut lageraiet.

Loe harvesteridest täpsemalt Eesti Ekspressist.

Ekspressi veebist leiab ka palju huvitavat pildi- ja videomaterjali ning graafiku Eesti metsatagavara, raiemahtude ja juurdekasvu kohta.

0Shares