Esmaspäevast suurenev biolisandisisaldus toob kaasa kütuse hinnatõusu ja uue märgistuse

biokütused, puiduenergia

Alates esmaspäevast suureneb tanklates müüdava bensiini ja diislikütuse biolisandisisaldus, mis toob kaasa hinnatõusu ja uue märgistuse. Lisaks nõuab see vanemate autode omanike tähelepanu, sest kõigile masinatele keskkonnasõbralikum ehk suurema etanoolisisaldusega kütus ei sobi, kirjutab Postimees.

Eesti hakkas viimase Euroopa Liidu liikmesriigina juurutama kütustele biolisandi lisamist, mis tõi esimesed muudatused kaasa mullu mais, kui seaduse järgi pidi mootoribensiini ja diislikütuse liiter sisaldama vähemalt 3,1 protsendi ulatuses biokütuseid. Esmaspäeval astutakse järgmine samm, misjärel peab bensiin 95 liiter sisaldama 6,4 protsenti biokütust ehk etanooli ning diislikütus seitse protsenti biokomponenti FAME. Muutus ei tule päevapealt, biolisandi-eesmärgi saavutamiseks on seaduses ette nähtud kuuajane puhver.

Tanklaketi Alexela juht Alan Vaht selgitas, et esmaspäevast peab küll kogu aktsiisilaost tulev kütus olema suurema biolisandisisaldusega, aga kuna see läheb kokku tanklate vanade varudega, siis läheb aega, et kogu müüdav kütus vastaks sajaprotsendiliselt biokütuse kriteeriumidele.

Etanool toob kaasa hinnatõusu

Vaht on välja arvutanud, et suurem etanoolisisaldus tähendab tarbijale ka hinnatõusu. Nimelt on etanooli kütteväärtus 34 protsenti väiksem kui bensiinil. «Sellest tulenevalt, kui lisada bensiini hulka etanooli, väheneb lõppkokkuvõttes ka liitri kütteväärtus,» ütles ta.

Eelkõige sõltub hind etanooli ja bensiini maailmaturu hindadest. Näiteks eelmisel aastal ei olnud bioetanooli hinnal mõju kütuse hinnatõusule, kuid enamasti on biokütusfossiilkütusest kallim. Vaht ennustas oma blogis, et muudatusega kaasneb kütuseliitri mitmesendine hinnatõus.

«Kallim etanool suurendab bensiini liitrihinda veel 1,1 sendi võrra. Teiseks väheneb liitri bensiini energiasisaldus ehk kütteväärtus kokku 3,2 protsendini, mis toob veelgi kaasa ka kütusekulu suurenemise. Kütusekulu suurenemisest tulenev varjatud rahaline kulu ulatub siinjuures juba 4,3 sendini liitrist. See tähendab, et kui maksta bensiini eest tanklas 1,34 eurot liitrist, on tolle bensiiniliitri tegelik hind 1,382 eurot,» selgitas ta.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) selle väitega ei nõustu. Biokütuse suurendamise eelnõu ette valmistades hindas MKM, et biokütuse lisamisel võib esimesel aastal olla mootoribensiini hinnale mõju kuni 0,5 senti liitri kohta ja diislikütuse puhul kuni 1,5 senti liitri kohta.

Loe edasi Postimehest.

0Shares