Konsulendid õigustavad metsaomanike ootusi
04.12.2015
korraldas tänavu uuringu, et selgitada, kas on konsulentidega ja nõustamisega rahul.
Konsulent on ekspert, kellele on omistatud konsulendi kutse valdkonnas. Ta on tavapäraselt kõrg- või kutseharidusega või läbi teinud kutsealase täiendõppe. Konsulendil on vähemalt kolmeaastane erialane töökogemus ning tema töö on edastada korrastatud ja korrektset teavet.
Konsulent peab vältima huvide konflikti
nõustamise toetuse eesmärk on «tagada parimatel teadmistel põhinev ja ressursi tõhusam kasutamine». Selleks, et oleks tagatud kvaliteetne teenus, peavad konsulendid oma tegevuses vältima huvide konflikti ja lähtuma Eesti konsulentide eetikakoodeksist.
ühistu liige võib saada kuni 15 tundi nõustamist kalendriaastas tasuta. Kui ei kuulu ühtegi ühistusse, tuleb tal alates kolmandast tunnist tasuda omaosalus 50% nõustamise maksumusest. Riigi poolt finantseeritakse nõustamist kuni 26 eurot tunni kohta ja kuni 15 tundi kalendriaastas. Kui nõustamistunni maksumus on suurem kui 26 eurot või nõustamist soovitakse rohkem kui 15 tundi, tuleb ul ülejäänu eest ise tasuda.
Nõuanne keskendub
Levinumad d nõustamisteemad Eestis on:
- üldine seisund: ligikaudse väärtuse määramine, tervisliku seisundi hindamine.
- nõuanne: vajalikud ja võimalikud kasvatuslik nõustamine, lähiaastatel.
- parandustööde tegemine: koosluse parandamise võtted, kuivenduse vajadus ja teostamine (kuivendussüsteemide ülevaatus, kuivenduskraavide hooldamine, kuivendusvõrgud jne), maaparandus, maapinna ettevalmistamine.
- toetuste saamise võimalused ja taotlemine (SA , PRIA).
- vajalikud dokumendid (nt vajaminevad dokumendid raie tegemiseks).
- kahjustused: ulukikahjustuste fikseerimine ja vältimise võimalused, tormikahjustuste likvideerimine ja tormimurru-alade majandamine, kahjustatud taastamine, üraskikahjustused.
- Noorendike hooldus.
- Rajatud kultuuride kasvatamine ja hooldamine, taimekasvatus.
- Raie (harvendus-, sanitaar-, uuendus-, ) tegemise võimalused (k.a tasuvus), raiete põhimõtted erinevates puistutes, raieala määramine.
- Raie- ja kahjustatud lankide uuendamine, põllumaade stamine.
- Õigusalane abi: uued muudatused, muutus seoses uue eekirjaga.
- Ja muud teemad. (Vt ka www..) .ee/toetused/nõustamine/noustamise-teemad
Küsitlus oli meilipõhine
Küsitlus viidi läbi arvuti abil. Kõiki 2013.-2014. aastal nõustamisteenust saanud ke, kelle e-posti aadress oli olemas e infosüsteemis EMKIS, teavitati e-kirja teel küsitlusest ja selle eesmärkidest. Kirjale oli lisatud küsitluse asukohalink.
Enamus küsimustest olid etteantud vastusevariantidega, millele sai lisada ka omapoolse vastuse, kui sobivat valikut ei olnud. Kuna olime huvitatud ka e isiklikest arvamustest ja kirjeldustest, siis nende vastuste analüüsimiseks koondasime sarnase sisuga vastused.
Küsimustik saadeti 3037 ule, tagasi saime 337 täisvastustega ja 89 mittetäielike vastustega küsimustikku, osalusprotsent oli 14. Analüüsis kasutati ainult täisvastustega küsimustikke.
81% vastanutest olid füüsilised isikud, 13% FIEd ja 6% juriidilised isikud. ühistutesse kuulus nendest 164 isikut ehk 44% vastanutest. Juriidilistest isikutest kuulus ühistusse 55%, FIE-dest 53% ja füüsilistest isikutest 42%.
Veerandil juhtudest leidis www.eramets.ee (22%) ja ühistud (18%) ja 13 protsendiga võttis konsulent ise ühendust. Muude võimalustena mainiti otsepostituskirja, keskkonnaametit või kohalikku omavalitsust. 97% vastajatest pidas konsulendiga kontakti saamist lihtsaks. endale sobiva konsulendi tuttava soovitusel. Olulisteks kanaliteks konsulendiga kontakti leidmisel olid veel portaal
Konsulente hinnatakse kõrgelt
Konsulentide olulisi omadusi nagu kättesaadavus, suhtlemisoskus, usaldusväärsus ja nõuande kvaliteet hinnati üldiselt väga kõrgelt. Üle 90% vastanutest hindas heaks või väga heaks kõiki nimetatud omadusi. Kõige madalam tulemus oli nõuande kvaliteedil, mida pidas halvaks või kesiseks 3% vastanutest.
Nõustamisteenust peetakse 98% juhtudest pigem vajalikuks ja 95% küsitlusele vastanud est ei ole nõustamisteenust kasutades kordagi halbu kogemusi saanud. Siiski oli vastajaid, kes leidsid, et töö hind on liiga kõrge või nõuanne ei vastanud ootustele, samuti toodi välja kiirustamise tõttu tehtud vigu või asjaajamise puudujääke.
Nõustamisteenus on kättesaadav: 78% maksis nõustamistunni eest 0 eurot, 9% vastanutest maksid ühe nõustamistunni eest 1-3 eurot ja 8% 4-6 eurot. 3% est on maksnud 10 eurot või rohkem ühe nõustamistunni eest. Kvaliteetse nõustamisteenuse eest ollakse valmis maksma 50% juhtudest 10 eurot tunnis või ka rohkem.
Kuna nõustamisteenuse olemasolu peetakse väga vajalikuks, leiavad 97% est, et ka riik peaks pigem toetama kvaliteetse nõustamisteenuse olemasolu.
Veel mõned arvamused
Nõustajatelt oodatakse eelkõike võimekust pakkuda lisaks nõuandele ka vastavaid teenuseid, 72% vastanutest pidas seda oluliseks või väga oluliseks, 48% vastanutest pidas oluliseks kindla vastuvõtuaja olemasolu ja 43% pidas oluliseks kontoriruumide olemasolu.
Üldiselt ollakse nõuandeteenusega rahul. Mõned sagedamini esinenud arvamused:
- Nõustajad peavad olema sõltumatud, mitte seotud ühegi ühingu või ettevõttega.
- Konsultant, kes on nõustanud, võiks võtta mingi aja möödudes (näiteks aasta) ise uga ühendust, et koos -asjad uuesti üle vaadata.
- Pidev konsulendi täiendkoolitus ja kurssi viimine hetkeolukorraga.
- ühistutega liitunud võiks olla interneti teel kättesaadav nõuannete leht vms (nt «vajalikud toimetused s: talv, kevad, suvi, sügis»). Ligipääs võiks olla ka väikese liitumistasu eest.
- Rohkem usaldatavat infot www. kodulehele. .ee , (mets, raie, materjal), oksjonite ja teenuste kohta e
- ule oleks vaja rohkem abi .
- Konsulendil võiks olla rohkem teadmisi ja soovitusi puidu kasutamisviisidest, mitte ainult selle raiest ja müügist!